ترمز کفشکی جرثقیل چیست؛ استاندارد ساخت و نحوه خرید آن

ترمز کفشکی جرثقیل چیست: ترمزهای صنعتی در کارخانه‌ها و صنایع بزرگ فولادی، کاربرد گسترده‌ای دارند. همان‌طور که می‎دانیم جرثقیل نیز در صنایع مختلف مورد استفاده بوده و بحث ترمز در آن از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از اجزای مهم جرثقیل، ترمز آن است. این قطعه برای کنترل حرکت جرثقیل استفاده می‌شود.

بیشتر ترمزهای جرثقیل به صورت دستی و یا قطع جریان برق عمل می‌کنند، که باعث جلوگیری از آسیب به قطعات جرثقیل شده و صدمات جانی و مالی جلوگیری می‌کنند. این قطعه در سیستم حرکتی جرثقیل نقش‌های زیادی دارد وجود این قطعه در جرثقیل مزایای زیادی مانند کنترل و تنظیم سرعت و حرکت بار، حفاظت ایمنی و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری را دارد. این ترمزها دارای سه نوع مخروطی، مگنتی و کفشکی است. در این مقاله به توضیح ترمز کفشکی جرثقیل می‌پردازیم.

ترمز کفشکی جرثقیل چیست؟

یکی از انواع ترمزهای مورد استفاده در جرثقیل، ترمز کفشکی است. این نوع ترمز در مقایسه با ترمزهای دیگر بیشتر استفاده شده و روی گیربکس نصب می‌شود. نحوه کار ترمز کفشکی به صورتی است که یک کفشک به قرقره جرثقیل فشار می‌آورد و باعث کند شدن سرعت حرکت جرثقیل و در نهایت توقف آن می‌شود. با کمک این نوع ترمز، می‌توان جرثقیل را به صورت سریع و دقیق متوقف کرد. ترمزهای درام به طور گسترده‌ای در بالابرها، حمل و نقل بندرها، تجهیزات متالورژی، ماشین‌آلات معدن و ماشین‌آلات ساختمانی برای ترمز کردن و کاهش سرعت، استفاده می‌شود. بسته به ویژگی‌ها و کاربرد قیمت ترمز کفشکی جرثقیل متفاوت است.

 وظیفۀ اصلی این ترمزها بر عهده هیدرو موتور است. هیدرو موتور با انرژى برق سه فاز شروع به پمپاژ روغن نموده و جکى که در بالاى آن وجود دارد را به سمت بالا هدایت می‌نماید. جک مذکور توسط سیستم اهرم‌بندی و با استفاده از قانون اهرم‌ها دو کفشک ترمز را به سمت مرکز تحت ‌فشار قرار داده غلبه نموده از کوپلینگ یا درام جدا می‌سازد تا نیرو از محرك که الکتروموتور است، به گیربکس منتقل شود.

ترمز کفشکی جرثقیل

این ترمزها به گونه‌ای طراحى گردیده‌اند که با قرار گرفتن بر روى کوپلینگ یا درام در محل اتصال موتور به گیربکس در زمان استارت موتور از هم جدا شده و در زمان قطع جریان برق توسط نیروى فنر باعث توقف گیربکس می‌شوند.

ترمزهای درام جرثقیل دارای یک لوله گشتاور قابل تنظیم که به این معنی است که گشتاور را می‌توان در حالت ایده‌آل تنظیم کرد. هنگامی که آسترها به تدریج در چرخ قرار می‌گیرند (سوختن)، گشتاور ترمز مکانیکی زیاد شده و در نتیجه ممکن است نیاز به کاهش گشتاور باشد. در مقایسه با ترمزهای درام مغناطیسی، اپراتور ترمز می‌تواند مقدار گشتاور دقیقی را تنظیم کند و این ایمنی بیشتر را به دنبال دارد.

البته مواقعی که ترمز مگنتى الکتروموتور بنا بر دلایلى عمل نکند یا به هر دلیلى اتصال بین الکتروموتور و گیربکس از بین برود، از این ترمز می‌توان استفاده کرد. در چنین مواقع خطرناکى ترمز کفشکى با نگه داشتن ورودى گیربکس از خطرات ناشى از سقوط بارها در جرثقیل و یا در وینچ هاى کشنده جلوگیرى می‌کند.

ویژگی‌های اصلی این ترمز عبارت‌اند از:

  • عملکرد ایمن و قابل اعتماد، سرعت بالا در کار
  • قابل تولید بر اساس نیاز کاربر
  • به درخواست مشتری برای نصب لنت ترمز دو روش وجود دارد: نوع پرچ شده و نوع نصبی
  • بازده بالا و عدم نیاز به روغن‌کاری

بیشتر بخوانید: ریموت کنترل جرثقیل و مزایای آن

ترمزهای درام جرثقیل به صورت فنری تنظیم می‌شوند و رانش آزاد می‌شوند. رانشگر الکترو هیدرولیک، 3 فاز، شامل موتور و سیال هیدرولیک است. هنگامی که برق قطع می‌شود، آستر اصطکاکی کفشک ترمز روی درام چرخان اعمال می‌شود که باعث ایجاد اصطکاک می‌شود و در نهایت حرکت چرخ در حال چرخش را متوقف می‌کند.

استاندارد ساخت ترمز کفشکی چیست؟

در ادامه سوال ترمز کفشکی جرثقیل چیست؟ در مورد استانداردها صحبت خواهیم کرد. ترمزهای کفشکی همانند هر قطعه مهندسی دیگر بر اساس استاندارد خاصی ساخته می‌شود. استانداردی که برای ساخت ترمز کفشکی جرثقیل استفاده می‌شود، استاندارد DIN 15345 است.

استاندارد DIN 15345، یک استاندارد آلمانی در زمینه تعیین نوع و ابعاد پایه‌های ماشین‌آلات  صنعتی است. این استاندارد شامل مشخصات پایه‌های ثابت و قابل حرکت برای ماشین‌آلاتی است که بر روی پایه‌های آن‌ها نصب می‌شوند. این استاندارد شامل ابعاد دقیق، مشخصات مواد ساخت پایه‌ها، تحمل وزن و نصب و راه‌اندازی آن‌ها می‌شود.

برای مثال، در این استاندارد مشخصات انواع ترمزهای جرثقیل، جنس آن‌ها و ابعاد آن تعیین شدند. این استاندارد به عنوان یک راهنمایی برای طراحان و سازندگان ماشین‌آلات استفاده می‌شود تا بتوانند پایه‌هایی را با مشخصات دقیق و استانداردسازی و برای ماشین‌آلات خود تولید کنند. شرکت ایمن تجهیز ثامن با دانش مهندسی و تجربه کافی، گامی مؤثر در ساخت ترمزهای کفشکی انواع جرثقیل (سقفی/دروازه‌ای) بر اساس استانداردهای موجود برداشته است و با این کار نیاز صنایع را به واردات این محصول، به حداقل رسانده است.

استفاده از استاندارد DIN 15345، به ایجاد سازگاری و هماهنگی بین قطعات و ماشین‌آلات مختلف کمک می‌کند و باعث کاهش هزینه و زمان تولید می‌شود. همچنین، این استاندارد در کاهش خطرات ناشی از نصب و استفاده پایه‌های جرثقیل نیز مؤثر است.

اجزای ترمز کفشکی و سایزبندی هر کدام

ترمز کفشکی در سایزهای200، 250، 315، 900، 500 و 610 در بازار وجود دارد. اجزا مختلف ترمزهای درام شامل موارد زیر است:

هیدرو پمپ ترمز کفشکی: هیدرو پمپ ترمز کفشکی جرثقیل یک قسمت اساسی از سیستم ترمز جرثقیل است. این پمپ به منظور تأمین فشار هیدرولیکی برای کنترل ترمز کفشکی در جرثقیل استفاده می‌شود. این نوع ترمز نیروی ترمز بالا را فراهم می‌کند و می‌تواند به راحتی تنظیم و نگهداری شود.

لنت ترمز کفشکی

کفشک ترمز کفشکی: این قطعه از جنس فلز و دارای یک لایه آستر است.  معمولاً از جنس چدن است اما در نیاز از آلومینیوم نیز تهیه می‌شود و اندازه آن مطابق با قطر درام است.

درام یا کوپلینگ ترمز کفشکی: این قطعات بر اساس استانداردهای AIST و DIN طراحی می‌شوند. جنس این قطعات معمولاً از جنس آهن داکتایل، فولاد و فولاد ضدزنگ است. کوپلینگ‌ها  به دو شکل پین و فک و همچنین کوپلینگ‌های چرخ‌دنده برای اتصال شفت خروجی موتور به شفت ورودی گیربکس با درام ترمز استفاده شوند. این کوپلینگ‌ها به راحتی و بدون اینکه اختلالی در موتور با گیربکس ایجاد شوند، قابل تعویض هستند. کوپلینگ‌ها در طیف وسیعی از اندازه‌ها و ظرفیت‌های گشتاور موجود هستند و اندازه مناسب آن کوپلینگ بر اساس قطر شفت موتور و گیربکس و گشتاور مورد نیاز تعیین می‌شود.

چگونه ترمز کفشکی مناسب را انتخاب کنیم؟

ترمز کفشکی به طور عمده در جرثقیل‌ها استفاده می‌شود و نوع خاص ترمز کفشکی مورد استفاده به طراحی جرثقیل و کاربرد آن بستگی دارد.  نحوه انتخاب این ترمزها به گشتاور خروجى الکتروموتورها ضریب اطمینان الکتروموتور  (در جرثقیل‌های سقفى و دروازه‌ای گروه کارى جرثقیل در انتخاب ترمز پارامتر مهمى است) سایز و گشتاور تحمل ترمزها و ابعاد کوپلینگ بستگی دارد و انتخاب می‌شود محدوده گشتاورى این ترمزها 185نیوتن متر تا  7300نیوتن متر و سایز درام یا کوپلینگ 160 میلیمتر تا 710 میلیمتر است. ترمزهای کفشکی ساخت ایران که از جمله آن‌ها ترمزهای ساخت شرکت ایمن تجهیز ثامن است، از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.

جمع‌بندی در مورد ترمز کفشکی جرثقیل چیست

در این مطلب با ترمز کفشکی جرثقیل آشنا شدیم. همان‌طور که دیدیم، این ترمزها با داشتن قابلیت تحمل بار زیاد، قابلیت کارکرد در شرایط سخت و هزینه نگهداری کم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر هر گونه سؤالی درباره این ترمزها دارید و برای خرید این قطعات نیاز به مشاوره دارید، با ما در ارتباط باشید تا شما را برای خریدی بهتر راهنمایی کنیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *